Θα αλλάξει κάτι στην εποπτεία της αγοράς με το νέο Ευρωπαϊκό Κανονισμό;

Άρθρο κας Αυγής Οικονομίδου, Senior Advisor Τομέα Επιχειρηματικού Περιβάλλοντος και Ρυθμιστικών Πολιτικών ΣΕΒ, στη Ναυτεμπορική

O νέος Ευρωπαϊκός Κανονισμός (ΕΕ) 2019/1020 για την εποπτεία της αγοράς και τη συμμόρφωση των προϊόντων τέθηκε σε εφαρμογή στις 16 Ιουλίου 2021, καταργώντας τις προϊσχύουσες σχετικές διατάξεις. Πρόκειται για μία σημαντική εξέλιξη, διότι αφενός μεν ο Κανονισμός καλύπτει σχεδόν το σύνολο των προϊόντων (με ορισμένες μόνο εξαιρέσεις, οι κυριότερες εκ των οποίων είναι τα τρόφιμα και τα φάρμακα που διέπονται από ξεχωριστό πλαίσιο), αφετέρου δε θέτει φιλόδοξους στόχους για αποτελεσματικούς ελέγχους στην ενιαία αγορά.

Ο βασικός λόγος που οδήγησε την Ευρωπαϊκή Ένωση (EE) στη συγκεκριμένη πρωτοβουλία, η οποία ξεκίνησε το 2015 και ολοκληρώθηκε τέσσερα χρόνια αργότερα, ήταν η αδυναμία των προηγούμενων ρυθμίσεων να ανταποκριθούν επαρκώς σε δύο βασικές προκλήσεις της σύγχρονης εποχής. Πρώτον, στις δυσκολίες εντοπισμού του υπευθύνου οικονομικού φορέα, δηλαδή της επιχείρησης που φέρει την ευθύνη για τη συμμόρφωση των προϊόντων με τις νομοθετικές διατάξεις, εξαιτίας των όλο και πιο σύνθετων και πολύπλοκων αλυσίδων εφοδιασμού. Δεύτερον, στη ραγδαία άνοδο των απευθείας διαδικτυακών πωλήσεων σε καταναλωτές της ΕΕ από τρίτες χώρες, με αποτέλεσμα να παρακάμπτονται οι έλεγχοι συμμόρφωσης των προϊόντων κατά την εισαγωγή τους.

Το διακύβευμα είναι μεγάλο, διότι τα μη συμμορφούμενα προϊόντα είναι και μη ασφαλή, εκθέτουν τους καταναλωτές σε κινδύνους, προκαλούν στρεβλώσεις στον ανταγωνισμό σε βάρος εκείνων των επιχειρήσεων που παράγουν και διακινούν στην ενιαία αγορά συμμορφούμενα προϊόντα, και τέλος θίγουν δημόσια συμφέροντα, όπως η προστασία του περιβάλλοντος.
Στο πλαίσιο αυτό, ο νέος Κανονισμός αποσκοπεί στην ενίσχυση της εποπτείας εντός ΕΕ, στην παροχή σαφών, διαφανών και ολοκληρωμένων κανόνων στους οικονομικούς φορείς, στην εντατικοποίηση των ελέγχων συμμόρφωσης και στην προώθηση της στενότερης διασυνοριακής συνεργασίας μεταξύ των αρχών εποπτείας, συμπεριλαμβανομένης της συνεργασίας με τις τελωνειακές αρχές.

Οι κυριότερες αλλαγές που επιφέρει συνοψίζονται στα εξής:

  •  Επεκτείνεται ο ορισμός των οικονομικών φορέων σε βάρος των οποίων οι αρχές εποπτείας της αγοράς μπορούν να λάβουν μέτρα επιβολής (προστέθηκαν οι «πάροχοι υπηρεσιών διεκπεραίωσης παραγγελιών»), ώστε να καταπολεμηθούν πλέον οι περιπτώσεις διακίνησης προϊόντων κατά τις οποίες δεν μπορούσε προηγουμένως να προκύψει ποιος οικονομικός φορέας ήταν ο υπεύθυνος για τη συμμόρφωσή τους.
  • Σε ορισμένες κατηγορίες προϊόντων (π.χ. παιχνίδια, ηλεκτρολογικό υλικό, δομικά υλικά, μηχανήματα) πρέπει υποχρεωτικά να υπάρχει οικονομικός φορέας εγκατεστημένος στην ΕΕ, ο οποίος φέρει την ευθύνη για να παρέχει πληροφορίες στις εποπτεύουσες αρχές (π.χ. να διατηρεί τη δήλωση συμμόρφωσης και τον τεχνικό φάκελο) και για να συνεργάζεται μαζί τους σε ό,τι απαιτηθεί.
  • Αναφορικά με τις ηλεκτρονικές πωλήσεις, ορίζεται ότι οι υποχρεώσεις που προβλέπει ο Κανονισμός ξεκινούν να ισχύουν από τη στιγμή που τα προϊόντα προσφέρονται προς πώληση ηλεκτρονικά σε τελικούς χρήστες εντός της ΕΕ.
  • Κάθε κράτος-μέλος οφείλει να ορίσει ένα Ενιαίο Γραφείο Σύνδεσης, με στόχο α) να διευκολύνεται ο συντονισμός των αρχών εποπτείας στο εσωτερικό κάθε χώρας και β) να ενισχυθεί η συνεργασία των αρχών μεταξύ των διάφορων κρατών-μελών, καθώς και η ανταλλαγή πληροφοριών και αποδεικτικών στοιχείων, ώστε η επιβολή των κυρώσεων να εφαρμόζεται ισότιμα. Για την Ελλάδα, το ρόλο αυτό έχει αναλάβει η Γενική Γραμματεία Βιομηχανίας.
  • Ορίζει ότι οι αρχές εποπτείας θα πρέπει να οργανώνουν και να διενεργούν τους ελέγχους με βάση την αξιολόγηση κινδύνου, ώστε να είναι πιο αποτελεσματικές και να προκαλούν μικρότερη επιβάρυνση στους οικονομικούς φορείς.
  • Δίνει τη δυνατότητα να αξιοποιηθούν διαπιστευμένα εργαστήρια ενός άλλου κράτους-μέλους, ώστε να διευκολυνθούν οι αναγκαίοι έλεγχοι σε μία χώρα.

Το ζητούμενο πλέον είναι να δούμε εάν με το νέο Κανονισμό πράγματι θα αλλάξει κάτι στην εποπτεία της αγοράς στην ΕΕ, καθώς οι νέες προβλέψεις συμβάλλουν αναμφίβολα στη διευκόλυνση του εποπτικού έργου, όμως δεν επαρκούν από μόνες τους. Χρειάζεται εξίσου η μέριμνα για επαρκείς πόρους και καλή οργάνωση των ελέγχων, ζήτημα που συνδέεται αποκλειστικά με τις επιλογές που κάνει η κάθε χώρα μέλος.

X

    Στοιχεία εταιρίας

    Επωνυμία επιχείρησης*

    Tαχ. δ/νση διοίκησης

    Κλάδος οικονομικής δραστηριότητας*

    Έτος ίδρυσης

    Αριθμός εργαζομένων

    Κέρδη τριών (3) τελευταίων ετών (προ φόρων)

    Σύνολο ενεργητικού τελευταίου έτους

    Αρμόδιος επικοινωνίας

    Oνοματεπώνυμο*

    Email

    Τηλ

    X

      Το όνομά σας *

      Το επίθετό σας *

      Email *

      Τηλέφωνο επικοινωνίας

      To μήνυμά σας

      Μόλις υποβάλετε το ερώτημά σας, ένα μέλος της ομάδας μας θα έρθει σε επαφή το συντομότερο δυνατό.
      Είμαστε αφοσιωμένοι στο ιδιωτικό σας απόρρητο. Μάθετε πώς φροντίζουμε τα δεδομένα σας στην πολιτική απορρήτου μας .

      X

        Στοιχεία εταιρίας

        Επωνυμία επιχείρησης*

        Tαχ. δ/νση διοίκησης

        Κλάδος οικονομικής δραστηριότητας*

        Έτος ίδρυσης

        Αριθμός εργαζομένων

        Κύκλος εργασιών τελευταίου έτους

        Αρμόδιος επικοινωνίας

        Oνοματεπώνυμο*

        Email

        Τηλ