Digital marketing & e- commerce: Οι επιχειρήσεις στη χώρα των ψηφιακών θαυμάτων – Άρθρο της Αθηνάς Βουνάτσου και Βίκυς Μακρυγιάννη, στη Ναυτεμπορική

Η Αθηνά Βουνάτσου είναι Senior Advisor Τομέα Επιχειρηματικού Περιβάλλοντος και Ρυθμιστικών Πολιτικών του ΣΕΒ και η Βίκυ Μακρυγιάννη, είναι Senior Advisor ExportReady Τομέα Βιομηχανίας, Ανάπτυξης, Δικτύων και Περιφερειακής Πολιτικής του ΣΕΒ

Στην προ-covid εποχή, η σταδιακή εξοικείωση των καταναλωτών με τη χρήση τεχνολογικών εργαλείων και ψηφιακών εφαρμογών, οδήγησε στη βαθμιαία ανάδειξη του ψηφιακού μάρκετινγκ και του ηλεκτρονικού εμπορίου σε μέσα ενίσχυσης της εξωστρέφειας και της ανταγωνιστικότητας των επιχειρήσεων και σε συμμάχους τους στην προσπάθεια επικράτησης στο διεθνή οικονομικό και εμπορικό στίβο.

Η πανδημία ανέτρεψε τα δεδομένα και την ακολουθούμενη πορεία. Ο ψηφιακός μετασχηματισμός της οικονομίας επιταχύνθηκε θεαματικά, αναγκάζοντας καταναλωτές και επιχειρήσεις να συναντηθούν με τη νέα, διογκωμένη ψηφιακή πραγματικότητα.

Ακόμα και στην ελληνική αγορά, η οποία σε ευρωπαϊκό επίπεδο καταλαμβάνει μια από τις τελευταίες θέσεις ως προς την ενσωμάτωση της ψηφιακής τεχνολογίας, οι ηλεκτρονικές πωλήσεις εκτοξεύτηκαν. Ενδεικτικά, το φετινό Απρίλιο σημειώθηκε αύξηση 171% σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα πέρυσι, ενώ οι εκτιμήσεις του ΣΕΠΕ «βλέπουν» ότι το 2020 η συνολική αύξηση θα φθάσει τα €3,2 δισ.

Πρόσφατα ο ΣΕΒ διοργάνωσε ένα ψηφιακό εργαστήριο, με σκοπό να δοθούν πρακτικές λύσεις στην τεχνολογική προσαρμογή των επιχειρήσεων στη σημερινή οικονομική πραγματικότητα, που αλλάζει δραστικά και υπό την επίδραση της πανδημίας. Όπως προκύπτει από τις εξαιρετικές παρεμβάσεις και τη συζήτηση που ακολούθησε, σήμερα διαφαίνονται τρεις στρατηγικές, ως κρίσιμες για την περαιτέρω προώθηση του ψηφιακού μετασχηματισμού των επιχειρήσεων. Ειδικότερα:

Σωστός σχεδιασμός
Οι επιχειρήσεις οφείλουν γρήγορα να κατανοήσουν τις οικονομικές επιπτώσεις της μετάβασης στο ηλεκτρονικό εμπόριο και να προσαρμόσουν τις δραστηριότητές τους στη νέα πραγματικότητα. Να επανεξετάσουν και να επαναπροσδιορίσουν τις στρατηγικές τους και να υιοθετήσουν ένα μακροπρόθεσμο business plan, με σκοπό την αξιοποίηση νέων ευκαιριών και την ενίσχυση των μεριδίων τους στους ηλεκτρονικούς πελάτες. Να κατανοήσουν σε βάθος το αγοραστικό κοινό και τα χαρακτηριστικά της αγοράς στην οποία στοχεύουν, να επιλέξουν προσεκτικά τους συνεργάτες τους και να αξιολογήσουν ευκαιρίες και κινδύνους ψύχραιμα και ρεαλιστικά
.
Ειδικά οι εξαγωγικές εταιρίες, θα πρέπει να προσαρμόσουν την ψηφιακή τους προβολή σε κάθε χώρα και αγοραστικό κοινό ξεχωριστά και στη βάση διαφορετικών μεταβλητών, όπως το μέγεθος και η δραστηριότητα, το κοινό στο οποίο στοχεύουν, το είδος των προϊόντων ή των υπηρεσιών και φυσικά να διατηρούν διαρκή επαφή με τις αγοραστικές τάσεις και τις εξελίξεις στο οικονομικό και εμπορικό γίγνεσθαι.

Εξοικείωση με τα ψηφιακά εργαλεία
Οι επιχειρήσεις πρέπει να κατανοήσουν ότι δεν υπάρχει ένα ψηφιακό εργαλείο για όλες τις ανάγκες προβολής και ηλεκτρονικών πωλήσεων. Θα χρειαστεί επένδυση ικανού χρόνου για την προσεκτική επιλογή εκείνων των τεχνολογικών μέσων, εφαρμογών και μεθόδων που θα αποφέρουν πραγματικά οφέλη στην επίτευξη των διαφορετικών στόχων κάθε επιχείρησης, αλλά και εντατική εκπαίδευση του ανθρώπινου δυναμικού, που θα επιτρέψει την εξοικείωση με τα εργαλεία αυτά και την ουσιαστική αξιοποίησή τους, είτε πρόκειται για ανάλυση δεδομένων και αγορών είτε για επιστράτευση influencers και δημιουργία προσωποποιημένων διαφημίσεων.

Πλήρης και διαφανής ενημέρωση του καταναλωτή
Τέλος, ακριβώς όπως και στην πώληση μέσω φυσικών καταστημάτων, η οικοδόμηση αξιόπιστου εμπορικού ονόματος και η διατήρηση της καλής φήμης πρέπει να φυλάσσεται ως κόρη οφθαλμού. Για την αποφυγή λαθών που μπορεί να κοστίσουν την εμπιστοσύνη του καταναλωτικού κοινού, θα απαιτηθεί σχεδιασμός και εφαρμογή πολιτικών προώθησης και πωλήσεων, με τρόπο που να διασφαλίζει την τήρηση των υποχρεώσεων που απορρέουν από το βασικό ρυθμιστικό πλαίσιο, όπως αυτό της προστασίας του καταναλωτή και του ανταγωνισμού. Ειδικά σε ό,τι αφορά την παροχή σωστής ενημέρωσης του ψηφιακού καταναλωτή, έξυπνες συμβουλές και εύχρηστα, πρακτικά παραδείγματα σε απλή γλώσσα παρέχονται στον Πρακτικό Οδηγό για την σωστή επικοινωνία με τον ψηφιακό καταναλωτή του ΣΕΒ.

Σε κάθε περίπτωση, στο νέο μαγικό κόσμο των ψηφιακών θαυμάτων, όπου η επιτυχία του e-commerce και η ανοδική του πορεία προβάλει ως δεδομένη, η αποτελεσματική διαχείριση των ζητημάτων της ψηφιακής οικονομίας απαιτεί σαφή στρατηγική, στόχευση και σωστή προετοιμασία. Όπως, άλλωστε, θα έπρεπε να συμβαίνει και στο φυσικό κόσμο του μάρκετινγκ και της αγοράς.

X

    Στοιχεία εταιρίας
    Επωνυμία επιχείρησης*
    Tαχ. δ/νση διοίκησης
    Κλάδος οικονομικής δραστηριότητας*
    Έτος ίδρυσης
    Αριθμός εργαζομένων
    Κέρδη τριών (3) τελευταίων ετών (προ φόρων)

    Σύνολο ενεργητικού τελευταίου έτους

    Αρμόδιος επικοινωνίας
    Oνοματεπώνυμο*
    Email
    Τηλ
    X

      Το όνομά σας *
      Το επίθετό σας *
      Email *
      Τηλέφωνο επικοινωνίας
      To μήνυμά σας

      Μόλις υποβάλετε το ερώτημά σας, ένα μέλος της ομάδας μας θα έρθει σε επαφή το συντομότερο δυνατό.

      Είμαστε αφοσιωμένοι στο ιδιωτικό σας απόρρητο. Μάθετε πώς φροντίζουμε τα δεδομένα σας στην πολιτική απορρήτου μας .

      X

        Στοιχεία εταιρίας
        Επωνυμία επιχείρησης*
        Tαχ. δ/νση διοίκησης
        Κλάδος οικονομικής δραστηριότητας*
        Έτος ίδρυσης
        Αριθμός εργαζομένων

        Κύκλος εργασιών τελευταίου έτους

        Αρμόδιος επικοινωνίας
        Oνοματεπώνυμο*
        Email
        Τηλ