Αναζήτηση της ευελιξίας στο χώρο εργασίας
Tοποθέτηση κ. Χρήστου Α. Ιωάννου, Συμβούλου Εργασίας ΣΕΒ, στο περιοδικό Reporter για “Generation Z και αγορά εργασίας”
Πώς η Generation Z μπορεί να αναδιαμορφώσει την αγορά εργασίας;
Η γενιά Ζ, δημογραφικά οριζόμενη, έχει διεθνώς κοινά ηλικιακά χαρακτηριστικά, όντας η γενιά των ψηφιακά (ή νέο-ψηφιακά) ιθαγενών στον σύγχρονο ψηφιακό κόσμο. Εντάσσεται όμως σε επιμέρους κοινωνίες και αγορές εργασίας με διαφορετικές ταχύτητες. Σε κοινωνίες και αγορές εργασίας φτιαγμένες από τους γονιούς της. Κάθε γενιά αναδιαμορφώνει τις αγορές εργασίας της, και η Ζ θα το κάνει. Οι αλλαγές γίνονται ήδη όχι μόνον ή κυρίως λόγω Ζ, αλλά λόγω της 4ης βιομηχανικής τεχνολογικής επανάστασης στις κοινωνίες, όπου οι millennials και οι Z έχουν πρωταγωνιστικό ρόλο. Προς ποια κατεύθυνση θα τις διαμορφώσει; Η τάση είναι προς την ευελιξία, προς την υβριδική εργασία, προς την μεγαλύτερη ικανοποίηση από την εργασία, αλλά και την νέα ισορροπία μεταξύ εργασίας και προσωπικής ζωής. Εκτενείς διεθνείς αναλύσεις εντοπίζουν τις νέες στάσεις και τάσεις. Όμως δεν αρκεί να παρακολουθούμε τις διεθνείς τάσεις και την διεθνή φιλολογία. Αναγκαίος και χρήσιμος είναι ο εντοπισμός στο εγχώριο γίγνεσθαι. Όπου «αμαρτίες γονέων παιδεύουσι τέκνα». Υπάρχει ανάγκη να γνωρίσουμε την δική μας γενιά Ζ.
Τι ξεχωρίζει τη συγκεκριμένη γενιά σε σχέση με παλιότερες γενιές;
Η πληθυσμιακή ομάδα ηλικίας 20—29 ετών μας δίνει μια εικόνα για την κατάσταση της γενιάς Ζ στην ελληνική κοινωνία και τις αγορές εργασίας. Στον πληθυσμό μας είναι ο ένας και η μία στους δέκα. Πάνω από 1 εκατομμύριο. Πάνω από 250 χιλιάδες είναι στην εκπαίδευση. Σχεδόν 7 στους 10 του συνόλου είναι ήδη στο εργατικό δυναμικό. Σχεδόν 680 χιλιάδες. Οι 520 χιλιάδες εργάζονται. 160 χιλιάδες είναι άνεργοι. Σχεδόν 70 χιλιάδες δεν είναι πουθενά – ανενεργοί. Από αυτούς που εργάζονται το 80,4% απασχολούνται στον τριτογενή τομέα – οι περισσότεροι από τους μισούς (44%) στο εμπόριο, ξενοδοχεία, εστίαση. Το 83% απασχολούνται ως μισθωτοί, 430 χιλιάδες. 50 χιλιάδες είναι αυτοαπασχολούμενοι χωρίς προσωπικό. Το 85% απασχολείται με καθεστώς πλήρους απασχόλησης. Από το σύνολο των απασχολουμένων το 45% απασχολείται σε χειρωνακτικά επαγγέλματα χαμηλής εξειδίκευσης, και το 31% σε επαγγέλματα υψηλής ειδίκευσης. Το 83% των μισθωτών απασχολουμένων (ή οι 356 χιλιάδες) έχουν σταθερή εργασία. Αυτή είναι μια εισαγωγή στο ποια και που είναι η γενιά Ζ στην Ελλάδα. Οι γονείς της έφτιαξαν μια κοινωνία και μια οικονομία χαμηλής και στενής παραγωγικής βάσης, χαμηλής παραγωγικότητας και η γενιά Ζ καλείται να την αλλάξει. Άλλωστε ένα μέρος της γενιάς Ζ είναι εκτός Ελλάδος, λόγω των χρεοκοπιών 2010-2012-2015 και της δεκαετούς κρίσης 2010-2019 που προκάλεσαν οι γονείς της.
Οι ελληνικές επιχειρήσεις είναι έτοιμες να ανταποκριθούν στις ανάγκες των Gen Zers;
Οι ελληνικές επιχειρήσεις είναι λογιών και λογιών. Οι σύγχρονες, παραγωγικές, εξωστρεφείς του κατάλληλου μεγέθους επιχειρήσεις, οι επιχειρήσεις και οι κλάδοι που αξιοποιούν, δημιουργούν, αναπτύσσουν στελέχη, με επενδύσεις, ξένες και εγχώριες, ανταγωνιστικής παραγωγής και τεχνολογίας είναι σε καλύτερη θέση να προετοιμασθούν, να κατανοήσουν και να αξιοποιήσουν καλύτερα την ελληνική γενιά Ζ. Αφού την γνωρίσουν καλύτερα. Δεν αρκεί μόνον να διαβάζουμε τα διεθνή δημοσιεύματα. Η σύγχρονη διοίκηση ανθρώπινου δυναμικού καλείται να στραφεί και να επενδύσει στην εγχώρια γενιά Ζ. Και να κινηθεί έγκαιρά πλέον, οδηγώντας τις σύγχρονες επιχειρήσεις να έχουν επαφές και επικοινωνία με την εκπαίδευση και με τις νεότερες γενιές, με την γενιά Alpha (την επόμενη της Ζ) που τώρα βρίσκεται στα γυμνάσια και τα λύκεια. Οι δράσεις του ΣΕΒ, μέσω του προγράμματος Junior Achievement για την ανάπτυξη της νεανικής επιχειρηματικότητας και του Alba φιλοδοξούν να συμβάλουν στο μπόλιασμα των νέων μας με χρήσιμες ήπιες δεξιότητες που θα τις χρειαστούν στην επαγγελματική τους ζωή. Η σύγχρονη διοίκηση που αναδεικνύει και προωθεί την εταιρική ευπραγία μέσα από τις αρχές της περιβαλλοντικά και κοινωνικά υπεύθυνης επιχειρηματικότητας μπορεί να έχει σύμμαχό της την γενιά Ζ και τις αξίες της, όπως αυτές φαίνεται να διαμορφώνονται διεθνώς, κυρίως στις ανεπτυγμένες ελεύθερες κοινωνίες και στον ευρωπαϊκό τρόπο ζωής. Ώστε η Ελλάδα να γίνει με τις γενιές Ζ και Alpha ένα από τα καλύτερα μέρη στην Ευρώπη για να εργαστεί κανείς, να ζήσει κανείς, να επενδύσει και να κάνει επιχειρήσεις.
